MaroCar: Naprawa aluminiowych karoserii

MaroCar: Naprawa aluminiowych karoserii

Zastosowanie paneli aluminiowych do zastosowań motoryzacyjnych nie jest niczym nowym. Okapy i pokrywy pokładów od lat wykonywane są z aluminium. Zastąpienie części stalowych aluminium pomaga zminimalizować poziom masy, co może pomóc w produkcji pojazdów dla określonej klasy emisji.

W rzeczywistości wiele luksusowych samochodów, w tym Jaguar, Range Rover, Ashton Martin i Audi, wykorzystuje obecnie prawie wyłącznie części aluminiowe. W przeszłości samochody były bardziej wykonane wyłącznie ze stali. Jest to solidny wybór do stworzenia solidnego samochodu, ale nowoczesny projekt może stworzyć lekkie, odporne na uderzenia rozwiązania z innych materiałów, które są równie bezpieczne i ważą znacznie mniej.


Ford F-150 jest prawdopodobnie najbardziej znanym pojazdem, który był pionierem w stosowaniu obszernych części aluminiowych. Chociaż wewnątrz nadal znajduje się stalowa rama, nadając pojazdowi solidną konstrukcję wewnętrzną, to aluminiowe części stanowią obecnie większość pojazdu. Mniejsza waga ze względu na wymianę stali prowadzi również do lepszego przebiegu gazu jak na tak duży pojazd. Jest to jeden z głównych powodów, dla których preferuje się obecnie aluminium.


Zderzeniowa naprawa aluminium

Naprawy zderzeniowe aluminium różnią się znacznie od stali. Stal posiada „metalową pamięć”, co oznacza, że ​​można ją łatwo przywrócić do pierwotnej struktury. Aluminium jest bardziej giętkie i do naprawy wgnieceń potrzebne są specjalne narzędzia. Stacja do ściągania wgnieceń z aluminium jest obecnie standardowym zasobem dla warsztatów blacharskich wykonujących naprawy aluminium.

Aluminium inaczej reaguje również na ciepło. Oznacza to, że warsztaty blacharskie, które tradycyjnie pracowały ze stalą, będą musiały dostosować swoje metody. Zbyt dużo ciepła może zagrozić integralności aluminium. Z tego powodu wiele pojazdów z rozbudowanymi komponentami aluminiowymi stosuje alternatywne metody łączenia części poza spawaniem. Na przykład Ford F150 ma wiele części aluminiowych połączonych nitami i specjalnymi klejami. Zastępuje to spawanie w początkowej konstrukcji i oczywiście w przypadku napraw.

Aluminium zachowuje się inaczej niż stal. Po przekształceniu zapomina o swojej pierwotnej formie i przybierze nowy kształt, w przeciwieństwie do części stalowej, która zapamięta swoją dawną formę. Jest to materiał utwardzony przez zgniot. Kiedy aluminium zostaje nadane kształtowi, staje się mocniejsze. Po zgięciu płyty w kolizji staje się ona mocniejsza. Wygnij go zbyt mocno, a pęka lub pęka, jak zgięta łyżka. Aby naprawić i odciągnąć uszkodzony obszar, panel należy podgrzać do 200 ° C, aby metal zmiękł. Aluminium bardzo szybko rozprasza ciepło, ale może ulec trwałej zmianie, jeśli zostanie podgrzane powyżej pewnego punktu, a ten punkt wynosi około 390 ° C. Podgrzewany panel można teraz wyciągnąć i ciągnąc materiał jest utwardzany w celu ustawienia nowej pamięci naprawy kolizji.

Warsztaty blacharskie muszą wiedzieć, jak wykonywać tego rodzaju naprawy. Ci, którzy mają doświadczenie w spawaniu pojazdów stalowych, nie mogą po prostu używać tych samych technik i narzędzi do elementów aluminiowych. Nieprawidłowe spawanie aluminium może nawet stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ metal może zacząć się rozkładać po spawaniu w zbyt wysokich temperaturach. Panele mogą się kurczyć nawet w wysokich temperaturach. Technicy muszą również uważać, aby przypadkowo nie stopić połączeń klejowych podczas spawania innych części pojazdu.

Popularność aluminium

Dlaczego aluminium staje się tak popularne? Rząd w dalszym ciągu nakłada na samochody surowsze wymagania dotyczące zużycia paliwa. Chodzi o wagę, więc lekkie materiały będą coraz bardziej powszechne. Chociaż naprawa może być bardziej skomplikowana, koszt oszczędności paliwa znacznie przewyższa koszty napraw.


COMGRAF