MaroCar: Układ hamulcowy

MaroCar: Układ hamulcowy

Większość nowoczesnych samochodów ma hamulce na wszystkich czterech kołach, obsługiwane przez układ hydrauliczny. Hamulce mogą być tarczowe lub bębnowe.

Hamulce przednie odgrywają większą rolę w zatrzymywaniu samochodu niż tylne, ponieważ hamowanie przerzuca ciężar samochodu do przodu na przednie koła.

Dlatego wiele samochodów ma hamulce tarczowe, które są generalnie wydajniejsze, z przodu i hamulce bębnowe z tyłu.

Układy hamulcowe na wszystkie tarcze są stosowane w niektórych drogich lub wyczynowych samochodach, a układy w całości na bębnach w niektórych starszych lub mniejszych samochodach.


Hydraulika hamulcowaHydrauliczny obwód hamulcowy ma wypełnione płynem cylindry główne i pomocnicze połączone rurami.

Typowy dwuobwodowy układ hamulcowy, w którym każdy obwód działa na oba przednie i jedno tylne koło. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wypychanie płynu z pompy hamulcowej wzdłuż przewodów hamulcowych do siłowników podrzędnych przy kołach; pompa hamulcowa ma zbiornik, który utrzymuje ją pełną.


  • Kiedy naciskasz pedał hamulca, wciska on tłok w pompie pompy, wtłaczając płyn wzdłuż rury.
  • Płyn trafia do podrzędnych cylindrów przy każdym kole i napełnia je, zmuszając tłoki do uruchomienia hamulców.
  • Ciśnienie płynu rozprowadza się równomiernie w całym systemie.
  • Łączna powierzchnia „wypychania” wszystkich tłoków podrzędnych jest znacznie większa niż powierzchnia tłoka w pompie głównej.
  • W konsekwencji tłok główny musi przemieścić się o kilka cali, aby przesunąć tłoki podrzędne o ułamek cala potrzebny do uruchomienia hamulców.

Taki układ umożliwia wywieranie dużej siły przez hamulce, w taki sam sposób, w jaki dźwignia o długiej rękojeści może z łatwością unieść ciężki przedmiot na niewielką odległość.

Większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w podwójne obwody hydrauliczne, z dwoma pompami hamulcowymi w tandemie, na wypadek awarii jednego.

Czasami jeden obwód obsługuje przednie hamulce, a jeden tylny; lub każdy obwód działa zarówno z przednimi hamulcami, jak i jednym z tylnych hamulców; albo jeden obwód działa na wszystkie cztery hamulce, a drugi tylko na przednie.

Podczas gwałtownego hamowania z tylnych kół może spaść tak duży ciężar, że blokują się, co może spowodować niebezpieczny poślizg.

Z tego powodu tylne hamulce celowo są mniej mocne niż przednie.

Większość samochodów ma teraz również wrażliwy na obciążenie zawór ograniczający ciśnienie. Zamyka się, gdy gwałtowne hamowanie podnosi ciśnienie hydrauliczne do poziomu, który może spowodować zablokowanie tylnych hamulców i zapobiega dalszemu przemieszczaniu się do nich płynu.

Zaawansowane samochody mogą nawet mieć złożone układy przeciwblokujące, które na różne sposoby wykrywają, w jaki sposób samochód zwalnia i czy jakiekolwiek koła się blokują.

Takie systemy uruchamiają i zwalniają hamulce w krótkich odstępach czasu, aby zatrzymać ich blokowanie.


Hamulce ze wspomaganiem

Pomiędzy pedałem hamulca a pompą główną zamontowane jest wspomaganie bezpośredniego działania. Pedał hamulca popycha drążek, który z kolei popycha tłok pompy głównej.

Ale pedał hamulca działa również na zestaw zaworów powietrznych, a do tłoka pompy hamulcowej jest podłączona duża gumowa membrana. Gdy hamulce są wyłączone, obie strony membrany są narażone na podciśnienie z kolektora. Wciśnięcie pedału hamulca zamyka zawór łączący tylną stronę membrany z kolektorem i otwiera zawór, który wpuszcza powietrze z zewnątrz.

Wyższe ciśnienie powietrza zewnętrznego zmusza membranę do przodu, aby naciskać na tłok pompy głównej, a tym samym wspomaga siłę hamowania.
Jeśli następnie pedał zostanie przytrzymany i nie będzie dalej naciskany, zawór powietrza nie będzie wpuszczał więcej powietrza z zewnątrz, więc ciśnienie na hamulcach pozostanie takie samo.

Po zwolnieniu pedału przestrzeń za membraną zostaje ponownie otwarta na kolektor, więc ciśnienie spada, a membrana cofa się.

Jeśli podciśnienie nie działa z powodu zatrzymania silnika, na przykład hamulce nadal działają, ponieważ istnieje normalne mechaniczne połączenie między pedałem a głównym cylindrem. Aby je uruchomić, należy jednak wywrzeć o wiele większą siłę na pedale hamulca.



Jak działa wspomaganie hamulca


Hamulec – obie strony membrany znajdują się pod próżnią. Zaciągnięcie hamulca powoduje wpuszczenie powietrza za membranę, dociskając ją do cylindra.

Niektóre samochody mają serwomechanizm o działaniu pośrednim zamontowany w przewodach hydraulicznych między pompą główną a hamulcami. Takie urządzenie można zamontować w dowolnym miejscu w komorze silnika, zamiast bezpośrednio przed pedałem.

To także opiera się na podciśnieniu w kolektorze, aby zapewnić doładowanie. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wzrost ciśnienia hydraulicznego z pompy głównej, otwiera się zawór i uruchamia siłownik podciśnienia.


COMGRAF