MaroCar: Jak powstaje moc w silniku

MaroCar: Jak powstaje moc w silniku

Zamiana energii paliwa na moc w silniku rozpoczyna się po zmieszaniu benzyny z powietrzem w urządzeniu zwanym gaźnikiem, tworząc wysoce palną mieszankę.


  • Podczas suwu ssania tłok opada, zawór wlotowy jest całkowicie otwarty, a zawór wydechowy zamknięty.
  • Gdy tłok podnosi się w suwie sprężania, zawór wydechowy jest nadal zamknięty, a zawór wlotowy zamyka się.
  • Suw mocy napędza tłok w dół, gdy zapalone gazy rozszerzają się. Zamknięte zawory dolotowy i wydechowy.
  • Gorące gazy w cylindrze wydostają się przez otwarty zawór wydechowy, gdy tłok ponownie podnosi się podczas suwu wydechu.

Gorące gazy w cylindrze wydostają się przez otwarty zawór wydechowy, gdy tłok ponownie podnosi się podczas suwu wydechu. Mieszanina jest zasysana do cylindrów przez zawory, sprężana do około jednej ósmej lub dziewiątej pierwotnej objętości przez tłok, a następnie zapalana za pomocą świecy zapłonowej.

Gwałtowne rozszerzanie się palącego się gazu, spalanie, napędza tłok w dół cylindra.
Nacisk w dół jest zmieniany przez korbowód na ruch obrotowy wału korbowego w podobny sposób, jak rowerzysta naciskając stopę na pedał obraca koło łańcuchowe.

Skok tłoka w dół jest znany jako suw mocy w cyklu czterosuwowym i występuje tylko raz na cztery ruchy tłoka w górę iw dół.
Różnica między objętością powietrza i mieszanki paliwowej zasysanej do cylindra podczas suwu ssania a jej ostateczną objętością po całkowitym sprężeniu nazywana jest stopniem sprężania. Jeśli mieszanka zostanie zredukowana do jednej dziewiątej pierwotnej objętości, silnik ma stopień sprężania 9:1.

Cykl rozpoczyna się od skoku indukcyjnego. Przy zamkniętym zaworze wydechowym ruch tłoka w dół zasysa mieszankę paliwową z gaźnika do cylindra. Mieszanina wpływa przez zawór wlotowy, który został otwarty przez obrót wałka rozrządu.


Następujący po tym ruch tłoka w górę to suw sprężania. Zawór wydechowy pozostaje zamknięty, a zawór dolotowy również się zamyka, więc mieszanka w cylindrze jest ściskana przez wznoszący się tłok do małej przestrzeni zwanej komorą spalania, zwykle w głowicy cylindra lub w górnej części tłoka.

  • Iskra ze świecy zapłonowej zapala mieszankę i powoduje jej szybkie rozszerzanie się, napędzając tłok w dół w suwie roboczym.
  • Gdy tłok ponownie się podnosi, zawór wlotowy pozostaje zamknięty, ale zawór wydechowy otwiera się. Ruch ten pozwala na ucieczkę produktów odpadowych spalonej mieszanki przez układ wydechowy i nazywany jest suwem wydechu.
  • Wałek rozrządu nadal się obraca, zawór wydechowy zamyka się, a zawór wlotowy otwiera się i cykl czterosuwowy zaczyna się od nowa.

Kolejność, w której świece zapłonowe zapalają mieszankę w każdym z cylindrów silnika, nazywana jest kolejnością zapłonu.

Jest to kontrolowane przez dystrybutor, który kieruje przepływ prądu do każdej świecy w odpowiednim czasie podczas czterosuwowego cyklu silnika. Wałek rozrządu jest przeznaczony do otwierania i zamykania zaworów w wymaganej kolejności.

  • Iskra pojawia się tuż przed osiągnięciem przez tłok górnego martwego punktu (GMP) w suwie sprężania.
  • Cylindry silnika rzędowego są zwykle numerowane od przodu do tyłu, zaczynając od cylindra nr 1.
  • Gdyby świece były odpalane w kolejności numerycznej z jednego końca na drugi, kolejne impulsy mocy z tłoków spowodowałyby bardzo nierównomierną pracę silnika i nadmierne wibracje.

W silniku czterocylindrowym wibracje są redukowane w kolejności zapłonu 1, 3, 4, 2 lub 1, 2, 4, 3.

Zawsze, gdy przewody wysokiego napięcia są usuwane ze świec zapłonowych, należy je zawsze podłączać w odpowiedniej kolejności, aby zachować właściwą kolejność zapłonu. W razie wątpliwości oznacz przewody numerami cylindrów na kawałkach taśmy klejącej.

Bezwładność obracającego się koła zamachowego pomaga również wygładzić cykliczne zmiany i minimalizuje wibracje silnika.


COMGRAF