MaroCar: Jak działają systemy ogrzewania i wentylacji samochodu?

MaroCar: Jak działają systemy ogrzewania i wentylacji samochodu?

Nowoczesne samochody są zaprojektowane tak, aby mieć stały dopływ świeżego powietrza, który utrzymuje przyjemną atmosferę we wnętrzu nawet przy zamkniętych wszystkich oknach. Napływające powietrze może być podgrzewane przez silnik, aby szyby były wolne od mgły, a wnętrze samochodu miało wybraną temperaturę.


Przepływ powietrza

Powietrze wpada do dużego kanału z przodu samochodu, umieszczonego tak, że podczas jazdy auta punkt wejścia znajduje się w strefie wysokiego ciśnienia i powietrze jest wtłaczane. Stamtąd trafia do nagrzewnicy, która w razie potrzeby ją ogrzewa. Innym typowym punktem wejścia są kratki w górnej części maski.

Powietrze dostaje się do wnętrza samochodu przez wnęki na nogi z przodu i otwory wentylacyjne w desce rozdzielczej. Nawiewniki można ustawić tak, aby były skierowane w stronę twarzy pasażerów na przednich siedzeniach.

Niektóre samochody mają również kanały prowadzące do tylnych siedzeń.

Szczeliny w występie w dolnej części przedniej szyby – aw późniejszych samochodach także przy przednich szybach bocznych – umożliwiają wdmuchiwanie strumienia ciepłego powietrza na szybę, aby zapobiec zaparowaniu.

W późniejszych samochodach wszystkie punkty wejścia mają klapy do otwierania i zamykania ich w razie potrzeby.

Z tyłu wywietrzniki wychodzące na zewnątrz. Znajdują się one w obszarze niskiego ciśnienia, gdy samochód jest w ruchu, a więc odprowadzają powietrze, zapewniając w ten sposób stały przepływ.


Nagrzewnica

W samochodzie chłodzonym wodą w obudowie nagrzewnicy znajduje się matryca – mała chłodnica – która pobiera gorącą wodę z silnika przez wąż.

Napływające powietrze przechodzi przez podgrzewaną wodą matrycę i jest podgrzewane.

Istnieje również wentylator elektryczny, który można włączyć, aby wydmuchać powietrze przez system, gdy samochód jest nieruchomy lub gdy wymagana jest dodatkowa wentylacja.

Wentylator można dostosować do różnych prędkości, w zależności od potrzeb.
Temperatura, do jakiej ogrzewa się powietrze, jest kontrolowana przez zawór wodny lub system mieszania powietrza. Typ zaworu wodnego występuje głównie we wcześniejszych samochodach.

Regulator temperatury na desce rozdzielczej działa za pomocą kranu, który przepuszcza mniej lub więcej gorącej wody przez matrycę. Ustawienie reaguje wolno na zmiany i trudno je dokładnie wyregulować.

System mieszania powietrza ma matrycę, która jest stale podgrzewana. Regulator temperatury otwiera i zamyka klapy, które mieszają ogrzane powietrze z zimnym powietrzem z zewnątrz.

W każdym systemie mogą być dodatkowe klapy, które wpuszczają oddzielny dopływ zimnego powietrza do otworów wentylacyjnych twarzy, nawet jeśli pozostała część systemu dostarcza ciepłe powietrze.

Klapy sterujące powietrzem wewnątrz skrzynki nagrzewnicy można przesuwać mechanicznie za pomocą przesuwnych pokręteł na panelu sterowania, które są połączone z klapami za pomocą kabli.


Samochody chłodzone powietrzem

W samochodach z silnikami chłodzonymi powietrzem powietrze do ogrzewania wnętrza można ogrzać, kierując je wokół żeber na rozgrzanym kolektorze wydechowym.

Ogrzane powietrze jest mieszane do odpowiedniej temperatury przez system mieszania powietrza, w tym czuły na ciepło zawór, który utrzymuje stałą temperaturę na komfortowym dla mieszkańców poziomie.

W razie potrzeby powietrze można dodatkowo ogrzać za pomocą wymiennika ciepła opalanego benzyną z zapłonem elektrycznym.


COMGRAF