MaroCar: Jak działają gaźniki ze zmiennym strumieniem

MaroCar: Jak działają gaźniki ze zmiennym strumieniem

Gaźnik miesza paliwo i powietrze w proporcjach i ilościach potrzebnych silnikowi w dowolnym momencie.
Odbywa się to poprzez rozpylanie paliwa w poruszającym się strumieniu powietrza przez strumień, dzięki czemu paliwo odparowuje i tworzy mieszaninę wybuchową.

Im szybciej silnik pracuje, tym więcej powietrza zasysa. Powietrze przepływa przez zwężoną szyjkę wewnątrz gaźnika (zwaną zwężką Venturiego), co w tym miejscu przyspiesza jego przepływ.
Gdy powietrze przepływa szybciej, jego ciśnienie spada, więc wewnątrz zwężki Venturiego panuje niewielka próżnia. Strumień paliwa otwiera się do zwężki Venturiego, a częściowa próżnia zasysa paliwo przez strumień do strumienia powietrza.

Prędkość silnika jest kontrolowana przez przepustnicę, ruchomą okrągłą klapę połączoną z pedałem przyspieszenia, która częściowo blokuje zwężkę Venturiego, aby wpuszczać różne ilości powietrza.

Musi istnieć jakiś sposób sterowania przepływem paliwa przez strumień, tak aby mieszanka była odpowiednia i aby paliwo było w odpowiedniej proporcji do powietrza. Najprościej można to zrobić za pomocą zmiennego strumienia.


Gaźnik o zmiennym strumieniu

Strumień paliwa jest częściowo zablokowany przez zwężającą się igłę, którą można stopniowo podnosić, aby ją odblokować.
Igła jest przymocowana do tłoka, który może swobodnie przesuwać się w górę iw dół w komorze nad dyszą. Górna część komory jest połączona z kolektorem wlotowym wąskim przejściem.

  • Kiedy silnik pracuje na biegu jałowym, niskie podciśnienie w kolektorze i lekka sprężyna powodują, że tłok osadza się na dnie komory, a igła prawie całkowicie blokuje strumień. Niewielkie przepływy paliwa.
  • Wraz z otwarciem przepustnicy zwiększa się przepływ powietrza do silnika. Silnik przyspiesza i zasysa jeszcze więcej powietrza.
  • To zasysanie wytwarza częściowe podciśnienie w kolektorze dolotowym, a zatem także w górnej części komory, która jest z nim połączona.
  • Próżnia jest silniejsza niż niewielka próżnia w zwężce Venturiego pod tłokiem, więc podnosi tłok, odblokowując strumień i pozwalając na większy przepływ paliwa.
  • Nagłe przyspieszenie powoduje nagły przypływ mieszanki do kolektora dolotowego, tak że podciśnienie tam na chwilę się zmniejsza.
  • Pozwoliłoby to na opadnięcie tłoka, zamykając strumień i osłabiając mieszankę; ale problemu można uniknąć, stosując wypełniony olejem amortyzator przymocowany do tłoka, co zapobiega jego szybkiemu poruszaniu się. Dlatego mieszanina nie staje się nagle zbyt słaba, aby zapewnić płynne spalanie.

Począwszy od zimna

Silnik potrzebuje bardziej bogatej mieszanki, większej ilości benzyny, mniej powietrza do rozruchu z zimna.
W niektórych gaźnikach ze zmiennym strumieniem jest to zapewnione przez krótkie obniżenie dyszy, dzięki czemu jest mniej blokowana przez iglicę i dozuje więcej paliwa niż zwykle.
Na innych czyste paliwo jest rozpylane przez obracanie się tarczy o coraz większe otwory.

W gaźniku o stałym strumieniu (patrz Jak działa układ paliwowy – gaźniki ze stałym strumieniem) dzieje się odwrotnie: zamiast dopływu większej ilości benzyny do gaźnika dopływ powietrza jest częściowo blokowany przez przepustnicę nad przepustnicą.

Jednak oba systemy nazywane są mechanizmami „dławiącymi” lub systemami wzbogacania z zimnym startem.

W niektórych samochodach przed uruchomieniem trzeba samodzielnie ustawić ssanie, zwykle za pomocą przycisku pociągnij-wciśnij na desce rozdzielczej, kolumnie kierownicy lub w podłodze.

Inne samochody mają automatyczne ssanie, które wykorzystuje bimetaliczny zwinięty pasek, pasek wykonany z dwóch różnych metali zlutowanych razem, przymocowanych do dźwigni ssania.

Gdy silnik jest zimny, ssanie jest włączone. Gdy silnik się nagrzewa, pasek też się nagrzewa.

Rozszerza się pod wpływem ciepła, ale jeden z metali rozszerza się bardziej niż drugi, tak że zwinięty pasek wygina się i odwija, a następnie stopniowo przesuwa dźwignię ssania do pozycji „off”.


Komora pływakowa

Aby gaźnik utrzymywał stały przepływ paliwa, musi pobierać zapas paliwa, który jest zawsze utrzymywany na tym samym poziomie.

To zasilanie zapewnia komora pływakowa przymocowana do gaźnika. Komora pływakowa zawiera obracany pływak, który opiera się o zawór iglicowy, przez który paliwo wpływa do komory.


COMGRAF