MaroCar: Jak działa pompa paliwa

MaroCar: Jak działa pompa paliwa

Silnik samochodu spala mieszankę benzyny i powietrza. Benzyna pompowana jest rurką ze zbiornika i mieszana z powietrzem w gaźniku, z którego silnik zasysa mieszankę.
W układzie wtrysku paliwa, stosowanym w niektórych silnikach, benzyna i powietrze są mieszane w kolektorze dolotowym.

Pompa paliwowa pobiera benzynę ze zbiornika przewodem do gaźnika.
Pompa może być napędzana mechanicznie przez silnik – lub może być elektryczna, w takim przypadku zwykle znajduje się obok lub nawet wewnątrz zbiornika paliwa.


Dbanie o bezpieczeństwo zbiornika na benzynę

Ze względów bezpieczeństwa zbiornik benzyny znajduje się po przeciwnej stronie samochodu niż silnik.

W zbiorniku działa pływak, elektryczny nadajnik, który przekazuje prąd do wskaźnika poziomu paliwa, sygnalizując, ile benzyny jest w zbiorniku.

Zbiornik ma odpowietrznik – zwykle rurkę lub mały otwór w korku wlewu, aby umożliwić dopływ powietrza podczas opróżniania zbiornika. Niektóre z najnowszych systemów posiadają filtr węglowy, dzięki czemu opary paliwa nie ulatniają się.


Jak działa pompa mechaniczna

W pompie mechanicznej dźwignia uruchamiająca porusza się stale w górę iw dół, ale przesuwa membranę w dół tylko wtedy, gdy jest to konieczne do napełnienia komory pompy. Sprężyna powrotna popycha membranę do góry, aby dostarczyć benzynę do gaźnika.

Mechaniczna pompa paliwa jest napędzana przez wałek rozrządu lub specjalny wał napędzany przez wał korbowy. Gdy wałek się obraca, krzywka przechodzi pod obrotową dźwignią i zmusza ją do góry na jednym końcu.

Drugi koniec dźwigni, który jest luźno połączony z gumową membraną tworzącą dno komory w pompie, opada i ciągnie za sobą membranę.
Kiedy dźwignia pociąga membranę w dół, wytwarza zasysanie, które zasysa paliwo wzdłuż przewodu paliwowego do pompy przez zawór jednokierunkowy.

Gdy obrotowa krzywka obraca się dalej, tak że nie naciska już na dźwignię, dźwignia jest cofana przez sprężynę powrotną, rozluźniając jej naciąg na membranę.
Luźno połączona dźwignia nie wypycha membrany do góry, ale naciska na nią sprężyna powrotna.
Membrana może się podnosić tylko przez wypchnięcie benzyny z komory. Benzyna nie może wrócić przez pierwszy zawór jednokierunkowy, więc wypływa przez kolejny, prowadzący do gaźnika.

Gaźnik wpuszcza benzynę tylko wtedy, gdy jej potrzebuje, przez zawór iglicowy w komorze pływakowej.


Jak działa pompa elektryczna

Pompa elektryczna ma podobny mechanizm membranowy; jest obsługiwany przez pręt, który jest wciągany do wyłącznika elektromagnetycznego, aż otworzy zestaw styków, aby wyłączyć prąd.
Pompa elektryczna ma podobny układ membrany i zaworu, ale zamiast wałka rozrządu, elektromagnes (przełącznik elektromagnetyczny) zapewnia ciągnięcie membrany.

Elektrozawór przyciąga żelazny pręt, który ściąga membranę w dół, zasysając benzynę do komory.
Pod koniec swojego ruchu pręt żelazny rozdziela zestaw styków, przerywając prąd do elektromagnesu i rozluźniając siłę naciągu membrany.
Kiedy sprężyna powrotna membrany podnosi membranę, odciąga również pręt od styków; następnie zamykają się, tak że elektromagnes ponownie pociąga pręt i membranę w dół.


Cyrkulacja benzyny w sposób ciągły

Większość układów mechanicznych i elektrycznych pompuje paliwo tylko wtedy, gdy gaźnik tego potrzebuje. Alternatywny system ma pełny obwód rur, od zbiornika do gaźnika i z powrotem. Pompa w sposób ciągły przesyła benzynę dookoła tego obwodu, z którego gaźnik pobiera benzynę w miarę jej potrzeb.

Filtrowanie benzyny i powietrza

Filtr benzyny może być wymiennym filtrem papierowym umieszczonym w plastikowej obudowie w przewodzie paliwowym. Pompa może zawierać druciany lub plastikowy filtr z gazy, a czasem miskę do zbierania osadów.
Filtr powietrza to skrzynka zamontowana nad wlotem powietrza do gaźnika, zwykle zawierająca wymienny papierowy wkład filtrujący.


COMGRAF